Abstract | Znanstvenici smatraju tjelesnu neaktivnost glavnim javnozdravstvenim problemom 21. stoljeća (Blair, 2009). U svijetu je svakim danom sve veća prevalencija tjelesno neaktivne djece, a Europa kao i Republika Hrvatska nisu iznimke u tom trendu (Currie i sur., 2012). Znanstvenici su prilikom objašnjenja ovog problema došli do saznanja da veza između društvene okoline i pojedinca značajno utječe na zdravlje i zdravstvene navike mladih (Ellen, Mijanovich, Dillman, 2001; Davison, Lawson, 2006; McNeill, Kreuter, Subramanian 2006; Pickett, Pearl, 2001). Unazad deset godina značajno se povećao broj znanstvenih radova koji su istraživali povezanost između društvene okoline te zdravlja djece i mladih (Kawachi, Subramanian, Kim, 2008; Kawachi, Takao, Subramanian, 2013). Društveni kapital je definiran kao skup veza među pojedincima, koji čine društvene mreže i norme uzajamnog povjerenja među ljudima (Putnam, 2000). Danas istraživanja na temu društvenog kapitala najčešće analiziraju odnos između tjelesne aktivnosti ili nekog drugog prediktora zdravlja i obiteljskog okruženja, lokalne infrastrukture ili društvenih odnosa s prijateljima ili kolegama te intervencije koje su provedene s ciljem povećanja dnevne tjelesne aktivnosti djece i mladih (Ziersch i sur. 2009; Kahn i sur. 2002).Iz svega navedenog formiran je glavni cilj ovog istraživanja, a to je utvrditi stanje, razinu i povezanost između varijabli društvenog kapitala (društveni kapital u obitelji, susjedstvu i školi) i tjelesne aktivnosti ispitanika te ispitati postoje li razlike u tim karakteristikama s obzirom na spol ispitanika. Uzorak ispitanika formiran je iz populacije učenika završnih razreda srednjih škola iz grada Zagreba. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 3396 ispitanika. Uzorak varijabli formiran je od triju morfoloških varijabli (tjelesna visina, tjelesna masa, indeks tjelesne mase), šest varijabli društvenog kapitala (obiteljski društveni kapital, neformalna društvena kontrola, povjerenje u susjedstvu, vertikalno povjerenje u školi, horizontalno povjerenje u školi i međusobna suradnja učenika), jedne varijable tjelesne aktivnosti (IPAQ-SF) i triju ostalih varijabli (spol, godine, socioekonomski status). Prikupljeni podatci obrađeni su programom za statističku analizu. Za sve kvantitativne varijable izračunati su deskriptivni pokazatelji. Normalitet distribucije testiran je Kolmogorov-Smirnovljevim testom. Razlike u varijabli tjelesne aktivnosti, između učenika i učenica, ispitane su Man- Whitneyevim U testom i T-testom za nezavisne uzorke. Za sve kvalitativne varijable izračunate su frekvencije odgovora. Statistički značajne razlike kvalitativnih varijabli testirane su Man-Whitneyevim U testom. Serijom logističkih regresijskih analiza utvrđena je povezanost između društvenog kapitala i tjelesne aktivnosti. Rezultati su pokazali da ne postoji statistički značajna razlika u vrijednostima obiteljskog društvenog kapitala između ispitanika i ispitanica. U ostalim varijablama društvenog kapitala (neformalna društvena kontrola, povjerenje u susjedstvu, vertikalno povjerenje u školi, horizontalno povjerenje u školi i međusobna suradnja učenika) utvrđena je značajna razlika između ispitanika i ispitanica. Mladići su značajno većim procijenili povjerenje među susjedima, vertikalno povjerenje u školi, horizontalno povjerenje u školi i međusobnu suradnju učenika dok su djevojke značajno većim procijenile neformalnu društvenu kontrolu.Statistički značajne razlike utvrđene su za razinu tjelesne aktivnosti s obzirom na spol.Veća razina tjelesne aktivnosti utvrđena je kod mladića u odnosu na djevojke.Logističkom regresijskom analizom na uzorku mladića nije utvrđena značajna povezanost između varijable tjelesne aktivnosti i varijabli društvenog kapitala, dok je na uzorku djevojaka utvrđena značajna povezanost između varijable tjelesne aktivnosti i varijable neformalne društvene kontrole.Tjelesna aktivnost djevojaka značajno je povezana s neformalnom društvenom kontrolom. Mladići su tjelesno aktivniji od djevojaka koje je potrebno dodatno uključiti u sportsko-rekreativne programe kako bi dostigle zadane preporuke o tjelesnoj aktivnosti.Rezultati ovog istraživanja ukazali su na srednje vrijednosti u varijablama društvenog kapitala susjedstva i škole. Kako bi se formirale nove društvene mreže i stvorili novi društveni odnosi u susjedstvu, potrebno je podići razinu infrastrukture za vježbanje i animirati ljude iz susjedstva na njihovo korištenje. Otvaranjem novih fitness centara i ustanova za vježbanje, izgradnjom staza i parkova opremljenih sadržajima za vježbanje potaknulo bi se ljude iz susjedstva na okupljanje i druženje, stvaranje novih društvenih veza i podizanje razine tjelesne aktivnosti. U školama je potrebno učenicima ponuditi nove sadržaje za vježbanje u kojima bi sudjelovali s obzirom na njihove preferencije, povećati broj sati izvannastavnih aktivnosti koje su povezane sa sportom i fitnessom i u kojima bi mogli sudjelovati učenici svih razreda. Ponudom novih sadržaja i aktivnosti učenike bi se tjelesnom aktivnošću potaknulo na stvaranje novih društvenih veza i kreiranje novih suradničkih odnosa što bi rezultiralo povećanjem razine društvenog kapitala. |
Abstract (english) | Scientists believe that physical inactivity is a major public health problem of the 21st century (Blair, 2009). In the world, prevalence of physically inactive children is growing every day, and Europe as well as the Republic of Croatia are not exceptions to this trend (Currie et al., 2012). In explaining this problem scientists come to the conclusion that the bond between society and the individual, significantly affect on health and health habits of young people (Ellen, Mijanovich, Dillman, 2001; Davison, Lawson, 2006; McNeill, Kreuter, Subramanian 2006; Pickett, Pearl, 2001). In the past ten years, the number of scientific studies who explored the association between social environment and the health of children and young people, increased significantly (Kawachi, Subramanian, Kim, 2008; Kawachi, Takao, Subramanian, 2013). Social capital is defined as a set of links among individuals, who make up social networks and norms of mutual trust among people (Putnam, 2000). Today, research on social capital usually analyze relationship between physical activity or other predictors of health and family environment, local infrastructure or social relationships with friends or colleagues and interventions that have been implemented to increase daily physical activity of children and youth (Ziersch et al. 2009 ; Kahn et al. 2002).
After literature analyze the aim of this study was to determine current state of social capital and physical activity of participants and establish association between the social capital and level of physical activity among students and analyze gender differences. The sample was formed from the population of high school students from the Zagreb. The study sample included 3396 participants. The sample of variables was formed by morphological variables (body height, body weight, body mass index), six variables of social capital (family social capital, trust among people from the neighborhood, informal social control, vertical trust in the school, horizontal trust in the school and co-operation between students), one physical activity variable (results of IPAQ-SF) and three cofounder variables (sex, chronological age, socioeconomic status). Collected data was analyzed by statistical program for data analyze. For all quantitative variables were calculated descriptive parameters. Normality of distribution was tested by Kolmogorov-Smirnov test. The differences in the variable of physical activity between boys and girls, are examined by the Man- Whitney U test and t-test for independent samples. For all qualitative variables frequency response were calculated. Statistically significant differences of qualitative variables were tested by Man- Whitney U test regarding to gender. Correlation between the variables of social capital and physical activity was examined with a series of logistic regressions.Results indicated that there is no significant difference between male and female respondents in family social capital. The variables of trust among neighbors, informal social control, vertical trust in the school, horizontal confidence in the school and co-operation of students indicated significant difference between male and female respondents. Male respondents are estimate significantly higher trust among neighbors, vertical trust in the school, horizontal trust in school and mutual cooperation between students while the female respondents estimated significantly higher informal social control.Statistical differences in physical activity level were tested by respondents gender. The results indicated a higher boys physical activity level then the girls.Logistic regression analysis did not determine significant associations between the variables of physical activity and social capital variables for the sample of male respondents, while the significant association between the variables of physical activity and variable of informal social control was established for the sample of female respondents.Physical activity of the girls is significantly associated with informal social control, so the future interventions should focus on the highlighting deviant behavior of the boys in the context of prevention. The girls should be additionally involved in sport and recreational activities so they can follow WHO recommendations for physical activity.Results of this study indicated the average values in the variables of social capital neighborhoods and schools. To form new social networks and create new social relations in the neighborhood it is necessary to raise the level of infrastructure for exercise and animate people in the neighborhood on their use. Opening new fitness centers and exercise facilities, construction of trails and parks equipped with contests for exercise would encourage people from the neighborhood to socializing and making new social connections and raise the level of physical activity. The schools need to offer students new contents for exercise according to their preferences, increase the number of hours of extra-curricular activities related to sports and fitness and engage students from all classes. Offering new contents and activities students would be encouraged to create new social ties and new collaborative relationships, through physical activity. |