Naslov PREVALENCIJA OZLJEDA PLESAČA BALETA I SUVREMENOG PLESA U PLESNIM ŠKOLAMA GRADA ZAGREBA
Naslov (engleski) PREVALENCE OF INJURIES AMONG BALET AND CONTEMPORARY DANCE STUDENTS IN ZAGREB DANCE SCHOOLS
Autor Mirna Trška
Mentor Jadranka Vlašić (mentor)
Član povjerenstva Jadranka Vlašić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Rakovac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tatjana Trošt Bobić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Kineziološki fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-07-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Anketnim upitnikom ispitano je 47 učenika osnovnih i srednjih plesnih škola u Gradu Zagrebu, od čega je 21 učenik osnovnih, a 26 učenika srednjih škola. U istraživanju su sudjelovali učenici Škole suvremenog plesa Ane Maletić, Škole za klasični balet i Umjetničke plesne škole Silvije Hercigonje, a za maloljetne učenike dobiven je pristanak roditelja. Primarni cilj ovog rada jest utvrditi prevalenciju ozljeda, to jest, broj ozljeda i utvrditi lokalitet najčešće ozlijeđenih dijelova tijela kod učenika plesnih škola Grada Zagreba. Sekundarni cilj jest utvrditi postoji li razlika u broju i lokalitetu ozljeda između učenika osnovnih i srednjih plesnih škola. Rezultati pokazuju da su u obje skupine najčešće ozljeđivani stopalo i gležanj (41%), nakon čega slijede ozljede koljena (23%), ozljede ruke/šake (10%), ramena (9%), leđa (7%), glave (5%) i na kraju kukova (4%). Najveći broj ozljeda evidentiran je u donjim ekstremitetima, konkretno, kuku, koljenu i stopalu/gležnju i to u postotku od 67,7% ukupnog broja ozljeda (96 ozljeda ukupno). Utvrđeno je da se učenici srednjih plesnih škola ne ozljeđuju statistički značajno više i da nemaju statistički značajno više ozljeda donjih ekstremiteta u odnosu na učenike osnovnih plesnih škola, ali je vidljiv porast u broju ozljeda (29%). Najveći porast u broju ozljeda zabilježen je kod ozljeda ramena, gdje je broj ozljeda kod učenika srednjih plesnih škola čak osam puta veći u odnosu na učenike osnovnih plesnih škola. Razlog porasta nije moguće sa sigurnošću utvrditi, ali se može povezati s povećanim fondom sati praktične nastave koju imaju učenici srednjih škola u odnosu na one osnovnih škola. Učenici osnovnih plesnih škola najčešće ozljede doživjeli su na stopalima/gležnjevima (45%), nakon čega redom slijede koljena (25%), ruke/šake (10%), glava (7,5%), leđa i kukovi (5% svaki) i na kraju ramena (2,5%), dok učenici srednjih plesnih škola najčešće ozljede doživljavaju na stopalima/gležnju (37,5%), zatim redom po učestalosti slijede koljena (21,4%), ramena (14,3%), ruke/šake (10,7%), leđa (8,9%) i na kraju glava i kukovi (3,6% svaki). Potrebna su daljnja istraživanja o uzrocima pojave ozljeda i posljedicama koje one imaju na daljnje plesno obrazovanje učenika, ali i njihovu profesionalnu plesnu karijeru.
Sažetak (engleski) The primary research was conducted by a questionnaire compiled by 47 elementary and high school dance students, of which 21 were elementary and 26 high school dance students. Schools that agreed to participate in the research were Ana Maletić School for Contemporary Dance, School for Classical Ballet and Artistic Dance School Silvija Hercigonja; parental consent was obtained for students under the age of 18. The primary goal was to determine injury prevalence, number of injuries, as well as to establish which body parts are most commonly injured among contemporary and ballet dance school students in Zagreb. The secondary goal was to determine whether there is any difference in the number of injuries and injured body parts between elementary and high school dance students. Overall results show that most injured body parts are foot and ankle (41%), followed by knees (23%), arms/hands (10%), shoulders (9%), back (7%), head (5%) and finally hips (4%). The greatest number of injuries was noticed in lower extremities (hips, knees, feet/ankles), which constitutes 67% of the overall number of injuries among all dancers (96 injuries in total). The research has revealed no statistically significant increase in sustained injuries among high school dance students in comparison to elementary school students. The same also applies to lower extremity injuries, although a general increase in injuries is noticeable among high school dance students (29%). The research has shown that the greatest increase in number of injuries occurs in shoulder joint injuries, where the number of injuries among high school dance students was eight times larger than among elementary school students. The cause of these injuries remains unclear, but it can be assumed that the increase in number of injuries is associated with the fact that high school students have more dancing hours in comparison to elementary school students. Most common injuries among elementary school dancers are foot/ankle injuries (45%), followed by knee (25%), arm/hand (10%), head (7,5%), back and hip (5% respectively) and shoulder injuries (2,5%), while among high school dance students most common injuries are foot/ankle injuries (37,5%), followed by knee (21,4%), shoulder (14,3%), arm/hand (10,7%), back (8,9%) and finally head and hip injuries (3,6% respectively). Further research is needed on injury causes, as well as the consequences and effects they might have in future students’ dance education and their professional dance career.
Ključne riječi
ples
obrazovanje
ozljede
Ključne riječi (engleski)
dance
education
injuries
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:117:549920
Studijski program Naziv: Kineziologija; smjerovi: Kineziologija u edukaciji i Atletika, Kineziologija u edukaciji i Fitnes, Kineziologija u edukaciji i Hrvanje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje na daski, Kineziologija u edukaciji i Judo, Kineziologija u edukaciji i Kajkaštvo, Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija, Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija, Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša, Kineziologija u edukaciji i Košarka, Kineziologija u edukaciji i Nogomet, Kineziologija u edukaciji i Odbojka, Kineziologija u edukaciji i Osnove kineziološke transformacije, Kineziologija u edukaciji i Ples, Kineziologija u edukaciji i Plivanje, Kineziologija u edukaciji i Ritmička gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Rukomet, Kineziologija u edukaciji i Skijanje, Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Sportski menadžment, Kineziologija u edukaciji i Tenis, Kineziologija u edukaciji i Veslanje Smjer: Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar / magistra kineziologije (mag. cin.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-12-02 12:46:56