Naslov Simptomi izgaranja trenera djece i mladih sportaša
Naslov (engleski) Burnout symptoms of coaches of children and young athletes
Autor Anton Racan
Mentor Renata Barić (mentor)
Član povjerenstva Renata Barić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sunčica Bartoluci (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tatjana Trošt Bobić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Kineziološki fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Cilj ovog istraživanja je istražiti razlike u stupnju izgaranja, strategijama suočavanja sa stresom i zadovoljstvu poslom između trenera i trenerica djece u ekipnim i individualnim sportovima te doprinos suočavanja sa stresom i zadovoljstva poslom u pojašnjenju simptoma izgaranja. Uzorak čine 102 trenera, 61,8% muškog te 38,2% ženskog spola. Za procjenu izgaranja korištena je hrvatska verzija Upitnici izgaranja trenera (CBQ) (Malinauskas, Malinauskiene i Dumciene, 2010). Za procjenu zadovoljstva poslom koristio se upitnik MOAQ-JSS (Michigan Organizational Assessment Questionnaire) (Cammann, Fichman, Jenkins, Klesh, 1983), dok se suočavanje sa stresom procjenjivalo skalom suočavanja sa stresom (Buško, 2007). Rezultati pokazuju kako postoji značajna razlika s obzirom na sport jedino u zadovoljstvu poslom pri čemu treneri individualnih sportova pokazuju veće zadovoljstvo trenerskim poslom od ekipnih trenera. Razlike po spolu utvrđene su u devaluaciji sporta, emocionalnoj/fizičkoj iscrpljenosti gdje treneri izvješćuju o više simptoma te u pasivizaciji kao strategiji suočavanja koje trenerice češće koriste od trenera. Regresijskom analizom utvrđeno je kako kod trenera i trenerica ovog uzorka zadovoljstvo poslom značajno negativno utječe na sve dimenzije izgaranja. Fatalizam i religija značajno negativno doprinose objašnjenju smanjenog osjećaja uspjeha te emocionalne/fizičke iscrpljenosti. Planiranje kao pasivna strategija suočavanja pozitivan je prediktor emocionalne/fizičke iscrpljenosti. Aktivno prilagođavanje negativno utječe na devaluaciju sporta dok reinterpretacija doprinosi devaluaciji.
Sažetak (engleski) The aim of this research is to investigate the difference in the degree of burnout, strategies for dealing with stress and job satisfaction between coaches of children athletes in team and individual sports and and the contribution of coping with stress and job satisfaction in explaining the symptoms of burnout. The sample consists of 102 trainers, 61.8% male and 38.2% female. To assess burnout, the croatian version of the Coach Burnout Questionnaire (CBQ) was used (Malinauskas, Malinauskiene, and Dumciene, 2010). The MOAQ-JSS questionnaire (Michigan Organizational Assessment Questionnaire) was used to assess job satisfaction (Cammann, Fichman, Jenkins, Klesh, 1983), while coping with stress was assessed with the coping with stress scale (Buško, 2007). The results indicate that there is a significant difference with respect to sport only in job satisfaction, with individual sports coaches showing greater satisfaction with coaching work than team coaches. Differences by gender were found in the devaluation of sports, emotional/physical exhaustion where coaches report more symptoms, and in passivation as a coping strategy that female coaches use more often than male coaches. Regression analysis revealed that among male and female coaches of this sample job satisfaction significantly negatively affects all dimensions of burnout. Fatalism and religion significantly negatively contribute to the explanation of the reduced sense of success and emotional/physical exhaustion. Planning as a passive coping strategy is a positive predictor of emotional/physical exhaustion. Active adaptation negatively affects the devaluation of sports, while reinterpretation contributes to devaluation.
Ključne riječi
stres
sport
zadovoljstvo poslom
trenerski posao
Ključne riječi (engleski)
stress
sport
job satisfaction
coaching
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:117:666619
Studijski program Naziv: Kineziologija; smjerovi: Kineziologija u edukaciji i Atletika, Kineziologija u edukaciji i Fitnes, Kineziologija u edukaciji i Hrvanje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje na daski, Kineziologija u edukaciji i Judo, Kineziologija u edukaciji i Kajkaštvo, Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija, Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija, Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša, Kineziologija u edukaciji i Košarka, Kineziologija u edukaciji i Nogomet, Kineziologija u edukaciji i Odbojka, Kineziologija u edukaciji i Osnove kineziološke transformacije, Kineziologija u edukaciji i Ples, Kineziologija u edukaciji i Plivanje, Kineziologija u edukaciji i Ritmička gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Rukomet, Kineziologija u edukaciji i Skijanje, Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Sportski menadžment, Kineziologija u edukaciji i Tenis, Kineziologija u edukaciji i Veslanje Smjer: Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/sveučilišna magistar/magistra kineziologije u edukaciji (univ. mag. cin.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-10-02 09:38:24