Naslov CILJNA ORIJENTACIJA I STILOVI RUKOVOĐENJA TRENERA SPORTSKE GIMNASTIKE RAZLIČITOG SPOLA
Naslov (engleski) GOAL ORIENTATIONS AND LEADERSHIP STYLES OF MALE AND FEMALE ARTISTIC GYMNASTICS COACHES
Autor Matija Baron
Mentor Renata Barić (mentor)
Član povjerenstva Renata Barić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sunčica Bartoluci (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijo Možnik (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Kineziološki fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-12-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Sportska gimnastika jedan je od tehnički najzahtjevnijih sportova u kojem trenerski pristup ima ključnu ulogu u razvoju sportaša. Ovo istraživanje usmjereno je na ispitivanje povezanost ciljne orijentacije i stilova rukovođenja trenera sportske gimnastike te na utvrđivanje razlika u tim varijablama s obzirom na spol trenera. Na uzorku od 60 muških i ženskih trenera prikupljeni su podaci o njihovoj ciljnoj orijentaciji i rukovodećem ponašanju trenera. Rezultati su pokazali da među trenerima prevladava orijentacija na zadatak, što uključuje usmjerenost na proces učenja, razvoj vještina i kontinuirani napredak sportaša. Nadalje, treneri i trenerice češće primjenjuju demokratski nego autokratski pristup, skloni su davanju uputa, instrukcija i povratnih informacija, dok su u pružanju socijalne podrške umjereniji. Suprotno očekivanjima, nisu utvrđene statistički značajne razlike između muških i ženskih trenera u ciljnoj orijentaciji ni u stilovima rukovođenja, što sugerira da spol nije ključan faktor u oblikovanju trenerskog pristupa, već da isti više ovisi o specifičnostima sporta. Korelacijska analiza ukazala je na značajnu pozitivnu povezanost orijentacije na zadatak s dimenzijama rukovođenja poput instruktivnosti, pružanja socijalne podrške i davanja pozitivnih povratnih informacija. Orijentacija na ishod i rezultat još je izraženije povezana sa sklonošću trenera davanju pozitivnih povratnih informacija i podrške, osobito kod trenerica. Ovi rezultati ističu važnost procesne motivacije i usmjerenosti na razvoj sportaša u sportovima poput gimnastike, gdje tehnička izvrsnost zahtijeva dugotrajan i sustavan rad. Zaključno, istraživanje pruža vrijedan uvid u trenerske prakse u sportskoj gimnastici, naglašavajući važnost stilova rukovođenja i motivacije trenera. Dobiveni rezultati mogu poslužiti kao osnova za daljnja istraživanja i unaprjeđenje edukacije trenera, s ciljem stvaranja okruženja koje podržava tehnički i psihosocijalni razvoj sportaša.
Sažetak (engleski) Artistic gymnastics is one of the most technically demanding sports, where the coaching approach plays a key role in athletes’ development. This study focuses on examining the relationship between goal orientation and leadership styles of gymnastics coaches and identifying differences in these variables with respect to the gender of the coaches. Data about goal orientation and leadership behaviour were collected from a sample of 60 male and female coaches.
The results showed that task-oriented goal orientation predominates among coaches, emphasizing a focus on the learning process, skill development, and continuous athlete progress. Furthermore, gymnastics coaches are more inclined toward a democratic than an autocratic approach, frequently providing instructions, guidance, and feedback, while being more moderate in offering social support. Contrary to initial assumptions, no statistically significant differences were found between male and female coaches in goal orientation or leadership styles, indicating that gender is not a key factor in shaping coaching approaches. Instead, these approaches are probably more influenced by the characteristics of the sport itself. Correlation analysis revealed a significant positive relationship between task-oriented goals and leadership dimensions such as instructiveness, providing social support, and delivering positive feedback. Outcome- and result-oriented goals were even more positively related to a tendency among coaches to provide positive feedback and support, especially among female coaches. These findings highlight the importance of process motivation and a developmental focus in sports like gymnastics, where technical excellence requires prolonged and systematic effort.
In conclusion, this study provides valuable insights into coaching practices in artistic gymnastics, emphasizing the importance of leadership styles and coaches’ motivation. The findings can serve as a basis for further research and the improvement of coach education programs, aiming to create an environment that supports both the technical skill development and psychosocial growth of athletes.
Ključne riječi
motivacija sportaša
spolne razlike
trenerske strategije
psihologija sporta
efektivnost trenerskih pristupa
Ključne riječi (engleski)
athlete motivation
gender differences
coaching strategies
sport psychology
effectiveness of coaching approaches
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:117:261810
Studijski program Naziv: Kineziologija; smjerovi: Kineziologija u edukaciji i Atletika, Kineziologija u edukaciji i Fitnes, Kineziologija u edukaciji i Hrvanje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje na daski, Kineziologija u edukaciji i Judo, Kineziologija u edukaciji i Kajkaštvo, Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija, Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija, Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša, Kineziologija u edukaciji i Košarka, Kineziologija u edukaciji i Nogomet, Kineziologija u edukaciji i Odbojka, Kineziologija u edukaciji i Osnove kineziološke transformacije, Kineziologija u edukaciji i Ples, Kineziologija u edukaciji i Plivanje, Kineziologija u edukaciji i Ritmička gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Rukomet, Kineziologija u edukaciji i Skijanje, Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Sportski menadžment, Kineziologija u edukaciji i Tenis, Kineziologija u edukaciji i Veslanje Smjer: Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/sveučilišna magistar/magistra kineziologije u edukaciji (univ. mag. cin.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-01-09 12:10:12