Naslov Kvaliteta kretanja predškolske djece iz zagrebačkih dječjih vrtića
Naslov (engleski) Movement quality in preschool children form Zagreb kindergartens
Autor Tin Veljača
Mentor Sanja Šalaj (mentor)
Član povjerenstva Sanja Šalaj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Ohnjec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Maja Horvatin (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Kineziološki fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-06, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Motorička znanja su usavršeni motorički zapisi smješteni u središnjem živčanom sustavu, kojima je moguće savladati prostor, savladati prepreke, savladati otpore i manipulirati objektima. Razvoj motoričkih znanja ima potencijal pozitivno utjecati na cjeloviti razvoj, zdravlje i dobrobit djece i mladih. Smatra se kako razvijenost biotičkih motoričkih znanja današnje djece nije zadovoljavajuća. Cilj ovog istraživanja je utvrditi razlike u lokomotornim i manipulativnim zadacima izmeĎu dječaka i djevojčica i razliku motoričke izvedbe s godinama. Uzorak ispitanika je 117 entiteta koji su polaznici zagrebačkih dječjih vrtića, dobi od 3 do 6 godina. Test koji je korišten za procjenu razine motoričkih znanja je drugo izdanje „Test of Gross Motor Development“ - TGMD-2, a sastoji se od dvije grupe podtestova iz kojih je vidljiva podjela na lokomotornu i manipulativnu skupinu motoričkih vještina. Dobiveni podaci obraĎeni su u programu Microsoft Excelu 2013 i Statistica v.13 (TIBCO Statistica Inc, OK, USA). Korištenjem faktorske analize varijance (Two way - Anova) i Post-hoc Bonferroni testa utvrĎene su razlike (p<0.05) u pojedinom motoričkom znanju. Glavni rezultati istraživanja su pokazali povezanost izmeĎu starosti i motoričke izvedbe. Vidljiv je porast rezultata, uz odreĎena odstupanja. Djevojčice su bolje u izvedbi zadataka koji zahtijevaju skok, dok su dječaci bolji u manipulaciji objektima. Statistički značajna razlika je utvrĎena izmeĎu šestogodišnjih djevojčica u odnosu na sve mlaĎe djevojčice u skoku u dalj (p<0.05). Kod zadataka manipulacije objektima u odnosu na dob takoĎer su postojala odreĎena odstupanja. UtvrĎena je statistički značajna razlika (p<0.05) izmeĎu šestogodišnjih dječaka u odnosu na četverogodišnje djevojčice i dječake i šestogodišnje djevojčice u zadatku bacanja lopte. Odstupanja u rezultatima, odnosno pad, umjesto očekivanog linearnog porasta s godinama, možemo pripisati ubrzanoj fazi rasta, ekstremno slabim rezultatima pojedinaca te manjku dječje koncentracije i/ili motivacije za izvedbu samog zadatka. Odgojno-obrazovne ustanove trebaju poticati motorički razvoj djece, koji uključuje vodstvo kineziologa.
Sažetak (engleski) Motor skills are advanced motor records located in the central nervous system, which we use overcome space, obstacles, resistance and manipulate objects. The development of motor skills has the potential to positively affect the overall development, health and well-being of children and young people. It is considered that the development of biotic motor skills of today's children is not satisfactory. The aim of this study was to determine the differences in locomotor and manipulative skills between boys and girls and the difference in motor performance with age. The sample of respondents is 117 entities that are children of Zagreb kindergartens, aged 3 to 6 years. The test used to assess the level of motor skills is the second edition of the "Test of Gross Motor Development" - TGMD-2, and consists of two groups of subtests, locomotor and manipulative group of motor skills. The obtained data were processed in Microsoft Excel 2013 and Statistica v.13 (TIBCO Statistica Inc, OK, USA). Differences (p<0.05) were determined using factor analysis of variance (Two way - Anova) and Post-hoc Bonferroni test. The main results of the study showed an association between age and motor performance. There is an increase in the results, with some deviations. Girls are better at performing tasks that require a jump, while boys are better at manipulating objects. A statistically significant difference was found between six-year-old girls compared to all younger girls in the long jump (p<0.05). There were also some deviations in the tasks of manipulating objects in relation to age. A statistically significant difference (p<0.05) was found between six-year-old boys compared to four-year-old girls and boys and six-year-old girls in the task of throwing the ball. Decline in results,, instead of the expected linear increase with age, can be attributed to the accelerated phase of growth, extremely poor results of individuals and lack of children's concentration and / or motivation to perform the task. Educational institutions should encourage children's motor development, which includes the guidance of a kinesiologist.
Ključne riječi
motorička znanja
TGMD-2
dob
spol
Ključne riječi (engleski)
motor skills
TGMD-2
age
sex
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:117:651703
Studijski program Naziv: Kineziologija; smjerovi: Kineziologija u edukaciji i Atletika, Kineziologija u edukaciji i Fitnes, Kineziologija u edukaciji i Hrvanje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje na daski, Kineziologija u edukaciji i Judo, Kineziologija u edukaciji i Kajkaštvo, Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija, Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija, Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša, Kineziologija u edukaciji i Košarka, Kineziologija u edukaciji i Nogomet, Kineziologija u edukaciji i Odbojka, Kineziologija u edukaciji i Osnove kineziološke transformacije, Kineziologija u edukaciji i Ples, Kineziologija u edukaciji i Plivanje, Kineziologija u edukaciji i Ritmička gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Rukomet, Kineziologija u edukaciji i Skijanje, Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Sportski menadžment, Kineziologija u edukaciji i Tenis, Kineziologija u edukaciji i Veslanje Smjer: Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar / magistra kineziologije (mag. cin.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-10-14 08:13:46